Vyjádření pořadatele k závodu v Sosnové a k otevřenému dopisu jezdců AB Motorosport:
Pořadatel sosnovského závodu má za sebou více jak 70 uspořádaných závodů a tento závod byl vzhledem k situaci, vzhledem k velkému počtu zahraničních startujících a dále pak časovým a prostorovým možnostem, ten nejnáročnější ze všech. Náročné přípravy, komplikace se složením pořadatelského souboru, mnoho administrace, malá a nejistá finanční podpora závodu, uzavřené tribuny, či v krátké době před závodem zrušení doprovodného závodu. Za normální situace, se dá vše připravit dopředu, letos se některé věci řešily, až když bylo jasné, že se pojede. Závod byl připravován v tom nejlepším svědomí a vědomí. Veškeré náležitosti k závodu byly připraveny. Vše to bylo opravdu velmi náročné, vyčerpávající a stresující.
Samozřejmě i pořadatel není nadšen z toho, jak se závod vyvíjel a hodnotí ho taktéž jako jeden z nejméně povedených, ale po celou dobu se snažil řešit nastalé komplikace. Něco šlo na jeho vrub, něco ovlivnit nemohl, něco si zkomplikovali sami jezdci.
V otevřeném dopisu se zmiňuje časový harmonogram. Podle původních ZU měl program hlavního závodu začínat v 11:40 měřeným tréninkem Kartcrossu a měl plynně navazovat na program zrušeného RX Cupu, který měl v té době mít odjety již 2 rozjížďky. Po dohodě činovníků bylo bulletinem č.1 změněno, že sobotní program začne v 11.30, 1. měřeným tréninkem kartcrossu, což je 10 minut rozdíl. Problém byl ale v tom, že se díky defektu zdrželi traťový komisaři a museli jsme začít později. Druhý problém byl v tom, že jsme při kontrole stanovišť zjistili nefunkčnost 2 vysílaček a museli jsme je vyměnit. Po rozjetí jízd nám bohužel jedna polská závodnice místo návratu na trať zajela hluboko mimo trať a trvalo dlouho, než se nám jí podařilo vyprostit a hned z toho byl více jak hodinu a půl dlouhý časový skluz.
Vzhledem k finanční náročnosti závodu je pozdní začátek jedna z možností jak ušetřit náklady za závod. Nemusí se platit ubytování činovníků, služby se platí hodinově, atd. Toto bylo i konzultováno s předsedou Off.K.
Podle původního plánu jsme s naším partnerem měli mít v pátek autodrom již od rána, on pro své marketingové jízdy, my jsme měli mít k dispozici depo a vše si v klidu připravit. V lednu jsme dostali od autodromu informace, že mají obstavené kryté tribuny a že se nebudou moci v době závodu používat a do konce března jsme se měli rozhodnout, zda závod pojedeme či ne. Bohužel konec března byl vzhledem k situaci s covidem pořád nejasný a partner řekl, že do formátu pátek až neděle nepůjde a v našich možnostech nebylo jít do rizika vzít celou finanční odpovědnost na sebe. Nakonec nás napadla zkrácená varianta pro cca 130 – 140 aut, která by šla v režimu sobota + neděle stihnout a původně plánovaný program by byl posunut se začátkem na sobotu. Toto přišlo v dané době jako daleko menší riziko a partner nás podpořil a pomohl nám uhradit zálohy, které po nás autodrom chtěl zaplatit v předstihu. Museli jsme ale pustit pátek. Po zlepšování situace s covidem a velkém zájmu jezdců se nakonec partner rozhodl svoji akci neuskutečnit. Se zajištěním rozpočtu to vypadalo celkem nadějně, ale zrušení RX Cupu nám udělalo velké problémy. 150 aut s přihlédnutím na partnerskou podporu a zavřené tribuny prostě náklady nezaplatí.
Vzhledem k odstavci výše jsme měli areál k dispozici až od 17:00 v pátek, protože námi uvolněný termín si zakoupili jiní zákazníci. Tento čas byl uveden i v ZÚ. Velký problém byl v tom, že řada týmů dorazila na autodrom již v brzkých ranních hodinách a zbytečně tak blokovali prostory před autodromem a nám tak ztěžovali přípravy závodu a organizaci depa. Nebyli to jen oni, ale byl to i vytrvalý déšť, který na autodromu byl od cca 9 do 13 hodiny. Vzhledem k času otevření depa nebylo možné začít s přejímkami dříve. S tím, že se protahnou do pozdních hodin jsme počítali a pořadatelé na administrativních přejímkách se za celou dobu opravdu nezastavili. Bohužel jim jejich činnost stěžovala nepřipravenost velké řady, převážně zahraničních jezdců, kteří sebou neměli potřebné doklady a zdržovali tak ostatní. Administrativní přejímky včetně technických byly v plánu i v sobotu od 7:30 – 10:30, což bylo také uvedeno v ZU. To, že si to chtěla většina odbýt v pátek, jsme ovlivnit nemohli a přejímali, dokud chodili jezdci.
Rozprava nebyla původně plánovaná. Vzhledem k časovému skluzu šlo o představení startovací procedury a vzhledem k jazykové vybavenosti moderátora byla nejrychlejší cestou takto pojmutá rozprava. Uznávám, že nebyla důstojná, ale k tomu, co jsme měli před sebou, jsem nechtěl jakkoli zdržovat a co nejdříve začít.
Nemohu hodnotit, co se dělo v předstartovním prostoru, neboť jsem se v něm nenacházel, každopádně jezdci jsou povinni dodržovat pokynů pořadatelů. Věřím, že asi mohlo dojít vzhledem k napětí, způsobeném čekáním s rozjezdem závodu i k třecím situacím, ale pořadatelé se nemůžou prostě každého doprošovat. Myslím si, že kromě prohozené jízdy historiků měli pořadatelé auto v před startu a na startu vozy vždy připraveny.
Ve startovním prostoru jsme diváky pořád odháněli. Stanoviště číslo sedm bylo v sobotu rozděleno na dvě, s tím že na jednom byl traťový komisař a hasič, a na druhém druhý traťový komisař a byli od sebe cca 40 metrů. V neděli již bylo plnohodnotně obsazeno. Co se týče trávy, tak nejsme majitelé okruhu, a kdy se bude sekat, to nedokážeme ovlivnit. Každopádně ne na každé trati je vidět do každé zatáčky a trať byla takto schválena. My jsme si pronajali rallycrossovou trať a autodrom nám jí připravil. Z pozice nájemce nemáme možnosti jak to ovlivnit. Navíc jsme si museli sami vysekat celý Joker Lap, vysekat křoviny před jeho nájezdem, aby bylo vidět na stanoviště a dále pak nabarvit nájezdové kurty před Jokerem v dalších dvou zatáčkách obrubníky. To vše nad rámec nájmu, který v součtu atakuje čtvrt milionu.
Co se týče kontaktů, tak s tím zcela nesouhlasím. Race director si zval jezdce na věž k vysvětlení a kontakty se řešily. Závod jsem řídil z pozice dispečera a viděl jsem minimálně 6 x, že se řeší nějaké kontakty se záznamy z vozů jezdců. Nebyl jsem u každého jednání, ale co jsem viděl, byl vždy velmi klidný, slušný a korektní. Co se týče situace s opakovaným startem kartů, tak za námi přišel někdo z týmu a když se mu řeklo, ať postupuje oficiální cestou, tak po jeho dotazu na jméno Race Direktora začal naschvál komolit jeho jméno jako že nerozumněl, tak jsem ho upozornil, jestli si chce dělat srandu tak ať odejde. Během jízd jsem měl ze své pozice minimální možnosti se potkávat s jezdci natož se k nim arogantně chovat. Pokud chodili na věž, pozdravil jsem a odkázal na Race Direktora případně se jim snažil pomoci.
I pro mě to byly nejhorší a hlavně nejtěžší závody. Pořadatelé se opravdu snažili a šáhli si fakt na dno a i přes veškeré komplikace se podařil závod odjet. Každý rozumně uvažující pořadatel pořádá akci tak, aby neprodělala, nebo aby se alespoň poplatili náklady. Pořádat v Sosnové takovou to akci z pozice nájemce je strašně těžké. V letošním roce se nám situace měnila před závodem pořád pod rukama. Nemůže nikdo po pořadateli chtít, aby zaplatil ze svého 200 tisíc, aby si někdo zazávodil. Letos to díky situaci nebylo o riziku podnikání!!
Jako hlavní pořadatel jsem se snažil především o to, aby se letos závody v Sosnové odjely a pokryly se náklady, když se s přípravou strávilo tolik času. Vzhledem k zavřeným tribunám a k situaci jaká zkraje roku panovala, byl závod připravován s livestreamem a bez diváků. Závod byl připraven dle všech regulí, co měl být. Během závodu se bohužel vyskytovaly potíže a musely se operativně řešit. Například, jakmile se ke mně dostala informace, ohledně plných toalet, nechali jsme je v místech, kde to bylo možné vyvézt. Bylo těžké odhadnout, kolik by jich bylo potřeba. Tato situace byla díky zavřeným tribunám nová. Ano byly tam chyby a velmi mě to mrzí. V žádném případě nešlo o nějaká úmyslná pochybení. Nedělní program již fungoval celkem dobře a končilo se pozdě pro velký počet startujících a díky sobotnímu skluzu.
Ten, kdo mě zná, ví, že se chovám slušně. Ani s jedním z jezdců jsem během víkendu nehovořil. Velmi mě naopak zaráží, že dopis napsali zrovna dva jezdci, kteří neměli během svých jízd žádné problémy a oba vyhráli, a kteří ještě loni nastupovali pod partnerským týmem pořadatele. Nejsem si vědom, že bych oběma pánům nějak ublížil. Naopak jsem i přes urgence od nich nedostal odpověď a jejich setrvání či ukončení účastni v týmu. Slušné je odpověďet. Cítím v tom něco víc, něco zákulisního. Nicméné kritiku přijímám, ale odsud jsem to rozhodně nečekal. Je to jako bodnutí nožem od člověka, kterému se snažite pomoc a on vás při první pochybení zařízene. Bezmála 6 startovných zaplacených panu Ratajskému v průběhu předchozích 2 sezón jako by nebylo. Není to samozřejmě mnoho, ale bezmála dvace tisíc to je.
Při takto vypjatých závodech určitě může dojít k třenicím, ale nejsem si vědom, že bych se choval špatně k jezdcům či vlastním pořadatelům. Pokud jsme měli nějaké neshody, tak jsme si je během závodu vysvětlili a po závodech řešíme to, co jsme díky tmě nestihli na závodišti.
Tento závod byl opravdu nepovedený a mrzí nás to, ale za podmínek, za jakých jsme to po celé tři roky dělali, to již nechceme dělat. Není možné jako nájemce převzít odpovědnost za vše. Za pár hodin připravit trať, postavit depo, přebrat hromadu jezdců a po skončení závodu zase vše do setmění uklidit a to bez jediného pochybení. Myslím si, že za ty tři roky, neměly naše závody jen špatné věci. V průměru bylo na každém závodu 140 jezdců, z posledních dvou byl dělán přímým přenos, který je velmi drahý. Kdybychom dělali závody jen pro peníze, tak livestream loni ani letos neděláme a máme v kapse 200.000,- Kč. Letos byl placený, ale to bylo kvůli tribunám. Každý bere, jako by byla normální doba a my měli normální podmínky, ale doba příprav nebyla normální a my nemáme stejné podmínky jako jiní pořadatelé.
Přeji všem českým rallycrossařům plno úspěchů, nové tratě a nějakého nového či nové blázny, kteří do pořádání půjdou. Ještě jednou se velmi omlouvám všem jezdcům, divákům a jinými účastníkům za komplikace při závodech, vzhledem k nastalým komplikacím jsme dělali maximum, co jsme mohli. Bohužel se toho sešlo moc najednou.
Lukáš Dufek – hlavní pořadatel