ZAV EDDA Cup, Jemníky-Bojetice, 19. - 20. 9. 2020, komentář
Již po třetí se závodníci nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup sjeli do Bojetic, kde bylo za cílem umístěno depo tratě, která začíná startem v obci Jemníky na kraji Mladé Boleslavi. Zdejší závod pořádá podle regulí EDDA Cupu od počátku Auctor racing v čele s Lukášem Dufkem zkušeným pořadatelem i rallykrosových závodů. Po zkušenostech z předchozích ročníků sliboval i ten letošní bezproblémový závod a během závodního víkendu se předpoklady plně naplnily.
Závodníky čekala rychlá, přes dva a půl kilometru dlouhá trať s kvalitním povrchem, pro diváky byly připraveny bezpečné prostory, proti původně jarnímu termínu bylo nyní výhodou, že z okolních polí již byla sklizena úroda a jejich majitelům tak nehrozila žádná škoda pošlapáním od přihlížejících fandů motoristického sportu.
Během pátku se přijíždějícími týmy rychle zaplnil areálek na kraji Bojetic, který majitel pan Kroutil ochotně poskytl pro zázemí závodu. Závodníci, kteří se už nevešli za plot, se seřadili podél silnice v pestrém hadu daleko za obec kolem hřbitova. Přejímky začaly úderem páté hodiny, kdy začala úřadovat Nikol Čechotová, což bylo asi na delší dobu její poslední účinkování v EDDA Cupu před odjezdem do zahraničí. Přejímkami prošlo nakonec přes osmdesát přejatých, škoda, že si na pěknou trať nenašlo cestu více závodníků.
V sobotu ráno program začal v osm hodin rozpravou a v půl deváté, jak už je zvykem, když traťovým pořadatelům velí Jan Ejem, vyrazili první jezdci ze skupiny N svozem z depa ke startu. Obě tréninkové jízdy proběhly bez problémů a po přestávce na oběd nic nebránilo startmaršálu Pavlu Jeřábkovi, aby vyslal prvního jezdce do boje s časomírou. I závod se slušnou diváckou kulisou probíhal bez větších problémů a tak mohly být oficiální výsledky vyhlášeny ještě před čtvrtou hodinou. Tím ovšem pro některé jezdce program neskončil, neboť vybraní jezdci ze skupin E a H si museli nechat zvážit své stroje. Po této proceduře mohl technický komisař Petr Skřivan spokojeně konstatovat, že všichni kontrolovaní splňují váhové limity stanovené technickými řády pro jednotlivé třídy a potvrdil oficiální výsledky. Po vážení se dostalo na ceremoniál předání pohárů trojicím nejrychlejších ve vypsaných třídách. Pak už se mohla šťastnější část osazenstva depa věnovat společenské zábavě, ti méně šťastnější se snažili pracovat na závodních strojích, aby v neděli mohli naplno závodit.
I v neděli ráno se tréninky rozběhly bez zpoždění, i přes pár zásahů posádky odtahového vozu měli i traťoví pořadatelé čas navštívit občerstvení "U Slávka" a naobědvat se. Po polední pauze dvěmi bezproblémovými závodními jízdami vyvrcholil letošní závod Jemníky - Bojetice.
To, že závod se pořádá za humny Mladé Boleslavi, sídelním městě automobilky Škoda, bylo vidět i kolem trati a v depu, kde bylo možno vidět osobnosti motoristické historie, ať už jako diváky, třeba Ladislava Křečka a Svatopluka Kvaizara, nebo dalšího extovárního jezdce Vladimíra Bergera, který v roli mechanika pečoval o Felicii Ivana Kališe. Všechny potěšila návštěva pravidelného účastníka EDDA Cupu Martina Cabely, který prochází rekonvalescencí po blízkém setkání s řeckým kamením na trati motocyklové offroadové soutěže.
Závody v Jemníkách proběhly bez problémů, jedinou horkou chvilku způsobil řidič dodávky nerespektující dopravní značení ani pokyny pořadatelů, naštěstí i tento incident skončil bez následků. Za víkend nedošlo ke zranění ani ohrožení diváků. Jen pár aut utržilo šrámy, pravidlem se pomalu stává, že nejvíc ran dostávají promotérská Saxa, smutné je, že je viníci přivezou tu s promáčklými dveřmi, tu s uraženým zrcátkem jakoby se nechumelilo, beze slova, bez vysvětlení.
Ze samotného závodění zaujaly výkony "domácích" borců. V závodních dvoulitrech zvítězil Vratislav Cinkl na Škodě Octavia, byť v neděli jen těsně po velkém boji s Otakarem Zenklem ml. závodícím ve Fordu Fiesta. Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR v sobotu zvítězil ve třídě H 1300, v neděli se musel sklonit před Lubošem Kramešem se Škodou 1000 MB.
Po delší době se na startu objevil i Josef Čermák ml. na Autobianchi A 110 Abarth a v sobotu ve třídě H 1150 vyhrál. Ve třídě nejsilnějších historiků, kde se velké pozornosti na trati i v depu těší oranžová Tatra 603 Stanislava Hajduška, vyhrál oba závody jasně Jiří Figl na Audi Sport Quattro S1E2. Ve třídě H2 po sobotním vítězství Jana Valenty na Mercedesu 190 AMG vypálil rybník všem soupeřům vítězný Václav Roll na Opelu Kadet GSI. Napínavé závody přinesl i Saxo cup, kde se k nejrychlejší trojici Tomáši Arnoštovi a Janu Vaňkovi na Peugeotu 106 a Jiřímu Kaščakovina Saxu přidal Martin Donát výborným výkonem na promotérském modrém Saxu, na které si někteří stěžují, že nejede. M. Donát s ním dokázal jezdit vyrovnaně se špičkou. V sobotu skončil jen sekundu za vítězným T. Arnoštem a dvě desetiny od stupňů vítězů. Po oba dny byl nejrychlejší Tomáš Košek ze třídy E +2000 na Mitsubishi Lancer EVO VI. Napínavé závodění přineslo i zápolení v ostatních třídách. Kompletní výsledky najdete ve složce dokumenty
Jaroslav Malík