Informace

Zhodnocení MČR v Rallycrossu v Sosnové z pohledu hlavního pořadatele
RX Plakát Sosnová 2020Už je to dva týdny, kdy byl pod naší taktovkou uspořádán na Autodromu v Sosnové 1. rallycrossový závod sezóny 2020. Po loňské premiéře je to náš druhý ročník, co jsme dle regulí Autoklubu ČR uspořádali. Tím, že okruh v Sosnové není náš a pronajímáme si ho, je to pro nás oproti jiným pořadatelům s vlastním okruhem složitější, že máme v rozpočtu navíc položku pronájem areálu, která je v případě sosnovského okruhu opravdu veliká. Jako hlavní pořadatel musím říci, že oba ročníky bylo velmi těžké finančně zajistit a zvlášť příprava letošního byla díky situaci, která poslední měsíce panovala, velmi, velmi náročná.  Za současného stavu českého rallycrossu není možné závod na tomto okruhu bez velkého přispění partnerů uspořádat.

Ukázalo se, že za podmínek, které jsme po oba ročníky měli, kdy nám do pozdních odpoledních hodin po okruhu jezdili zákazníci autodromu, nám dělá velké problémy umístění velkého počtu týmů v depu.
Po loňské zkušenosti jsme požádali, aby už okruh od cca 16 hodin nebyl pronajímán a byl nám k dispozici pro stavbu depa. Dokonce jsme i vzhledem k velkému počtu přihlášených oficiálně oslovili autodrom, že bychom si okruh pronajali již v pátek odpoledne na několik hodin. Díky tomu, že autodrom několik měsíců de-facto stál, tak jakmile se to začalo rozvolňovat, tak se jim zaplnil kalendář a i přes naši prosbu, aby se již odpoledne okruh nepronajímal, tak bohužel pronajat byl, což je vzhledem k situaci a potřebě dohonění ztrát celkem pochopitelné.

Z výše uvedeného vyplývají dvě věci. Za prvé, model velkého počtu aut je možné realizovat pouze za předpokladu pronájmu kompletního areálu již od pátečního odpoledne. To sebou samozřejmě nese navýšení nákladů a na rovinu jako člověk znalý veškeré ekonomiky obou sosnovských závodů musím řici, že je potřeba, aby se sjednotilo startovné pro všechny účastníky závodu. Všichni využívají areál ve stejné míře a je to prostě zvláštní. Za nás jsme jen dodržovali nastavená pravidla a letos díky situaci startovné v rámci daných mistrovství a poháru drobně navýšili. Sjednocení by pro někoho bylo zdražení, ale pro někoho i zlevnění. Ale bez kompromisu nebude možné dlouhodobě situaci udržet, protože na některých tratích nebude vzhledem k vysokým nákladům možné závody uspořádat.
Pokud by se jel v rámci závodu i doprovodný pohár, tak i zde by muselo dojít k navýšení startovného.

Za druhé je tady cesta zónových závodů spojených s národními šampionáty. Díky vyššímu startovnému je možné do určitého počtu aut jet třídenním systémem. Pokud by se realizoval model zóny, českého, slovenského a polského mistráku, který letos bohužel nedopadl, je předpoklad účasti cca 110 – 130 aut.  Pokud by aut bylo méně, musel by se závod odjet pouze ve dvoudenním systému, s tím, že by se jezdilo pouze v neděli. Oba systémy, ale pořád nezaručují pokrytí rozpočtu ze startovného a příjmů vstupného od diváků, které bylo loni i letos opravdu velmi malé a je závod potřeba mít zajištěn partnersky.

Každopádně si myslím, že doplnění velkého mistráku o amatérské závodníky je určitě dobré a jezdci se rádi pak podívají i na velký rallycross, ale neměl by do programu velkého mistráku zasahovat v takovém rozsahu jako letos a měl by být limitován určitým počtem aut.

Věřím, že kdybychom 2 měsíce nestáli a některé věci se nemusely narychlo realizovat, až když bylo jasné, že se závod odjede ve standardním režimu nebo díky situaci navíc zařizovat plno dalších záležitostí, které se běžně při pořádání závodů neřeší, tak by to nebylo tak náročné a mohli jsme si ušetřit páteční a sobotní stresy a víme, že některé věci opravdu stály za p.., ale ne všechny šly na náš vrub.

Bohužel nejen nedodržení systému stavby depa našimi lidmi, kdy podlehli tlaku týmů a přesunuli je jinam, než bylo naplánováno, ale také tím, že sami jezdci do svých přihlášek neuváděli, že chtějí stát vedle někoho nebo třeba na asfaltu, položilo celý systém a muselo se pak řešit operativně. Neříkám všichni, každému, kdo si napsal, jsme se snažili vyhovět. Ponaučení z toho je, že týmy dostanou jasnou metráž na zázemí s autobusem a na zázemí s dodávkou a pokud budou potřebovat větší prostor pro své zázemí, tak si ho připlatí, jako se to dělá na jiných závodech. Je to pro nás omezení mít na závodech větší počet týmů, což je pro nás příjem pro zajištění rozpočtu. V Sosnové jsou prostě jasně dané prostory, a pokud chybí, tak se musí zaplatit ve vedlejších firmách, nebo zajistit uzavírka silnice, aby se mohlo stát třeba na silnici, jako je tomu například při závodech do vrchu. A pokud tým neuvede požadavky do přihlášky, tak bude stát, tam kde určí pořadatel. V 70 autech v depu je možné vyhovět všem, ve 140 bohužel ne.

Kapitola sama o sobě byla elektrika, ale to je asi na hodně závodech. Rozvaděče a kabely byly roztaženy, ale tím, že tam bylo hodně týmů, tak se daly problémy předpokládat. Sám jsem měl za celý víkend asi 30 telefonů, že nejde elektrika a naši lidi se to snažili pořád řešit. Samozřejmě že problémy dělají smotané kabely a nekvalitní kabely, nebo se mohou porušit tím, že se po nich jezdí, nebo problémy udělá déšť. Všechno uvedené bylo i v Sosnové, ale bylo tam i něco navíc. S kolegou jsme v sobotu večer řešili problémy s rozvaděči a postupně jsme přicházeli na další. Z patnácti zásuvek nefungovalo třeba osm, toto se potvrdilo u dvou, co jsme zkoušeli. Nebo byl nefunkční spojovací kabel mezi rozvaděči. Toto jako nájemci nejsme schopni ovlivnit. Ponaučení z toho pro nás je, že by bylo nejlepší, aby elektrika byla čistě v režii autodromu. Naše akce co do počtu týmů v depu je asi ta největší na autodromu, co se koná. Jsou akce většího charakteru, kdy je v autodromu několik tisíc diváků, ale co do počtu týmů je jich třeba při setkání mistrů 50 a na to ty z části nefunkční rozvaděče vystačí. Pro potřeby rallycrossu je současný stav elektro zázemí nedostačující. Opět je to otázkou peněz. Můžeme zajistit velké elektro centrály, nebo si každý pro jistotu doveze svou. Nebo se udělá revize.

Neupravený Joker lap. Myslím si, že od loňského posledního závodu s ním nebylo nic děláno a před závodem se bohužel i díky počasí, kdy pořád pršelo nebo nebyl úplně vyschlý, také už nešlo moc dělat. I zde věřím, že nebýt dvouměsíčního výpadku, tak by to bylo od autodromu připraveno lépe.
Takto se to opravdu podřídilo tomu, že se uvidí, jestli se to pojede a podle toho se to připraví. Za normálního stavu bych byl velmi nespokojen, ale s přihlédnutím na to vše, se tady dá celkem přimhouřit oko, to ale říkám já jako pořadatel, ale řada jezdců s tím samozřejmě nemusí souhlasit. Každopádně to měl každý stejný a musel ty útrapy absolvovat maximálně 6x.

To, že jsem si musel nechat na vlastní náklady posekat trávu v šotolinové části okruhu, že to prý kvůli jednomu závodu dělat nebudou a že firmě, která to sekala, zapadl traktor a posekané to nakonec nebylo snad ani z poloviny, ale fakturu jsem měl za celé sekání, jsem se za zavřenýma očima raději přešel. Zase tady vidím dvouměsíční výpadek a dohnání ztrát, ale..

Co nám dělalo problémy velké, bylo najíždění jezdců na start. A zde to nebylo jen o našich chybách a sešlo hned několik faktorů, které za to mohly. Zásadní problém je ozvučení depa, jeho rozdělení do několika částí, málo místa v předstartovním prostoru a nesledování týmů najíždění na start. Upozorňovali jsme na rozpravě, že depo není plně ozvučeno a že si to musí jezdci sledovat a i když jsme měli na startu aparaturu, tak díky stálým výpadkům jako by nebyla. Pořadatel z předstartovního tam alespoň pak chodil s megafonem. Byly i případy, že auto připravené bylo, ale jezdec u auta nebyl, v lepším případě neblokoval vjezd. Chápu frustraci z častého čekání, ale i přes podmínky a prostory jaké byly, se to dalo uhlídat. Ponaučení z toho je mít v každém depu člověka, který bude ještě jezdce popohánět a mít depo z velké části pokryté ozvučením.

Dalším problémem nejen tohoto závodu, ale samotného rallycrossu je jeho neatraktivnost při malém počtu startujících. Osobně jako člověka i jako pořadatelé mě ubíjí pohled na jedno, dvě nebo tři auta na trati. V Polsku už to pochopili, já to chápu úplně stejně. Pokud mají málo aut, tak obdobné divize (nařp. STC) jezdí rozjížďky dohromady, finálové jízdy pak jezdí zvlášť. Rallycross je potřeba zatraktivnit a je potřeba i změnit i přístup a ne jen lpět na řádech. Věřím, že řada pořadatelů a hlavně diváků, by toto případné spojování ocenila. Ve světě se také stane, že jedou ve třech, ale v divizi je celkově 15 a více aut, takže je to vždy třeba o jedné jízdě. V MČR nebo CEZ je výjimkou, že je hodně aut v divizi, ale často se stává, že jich je 6 nebo 7 nebo v případě historiků 4x4 pouze 3 v divizi. Přesně tyto případy nastaly i v tomto závodě, bohužel díky pátečnímu dlouhému dni, kdy jsme ze závodiště v pátek před půlnocí posílali taxi s papíry na hotel časoměřičům, aby se mohli připravit, tak už ráno nebyla kapacita na nějaké obcházení jezdců, jestli by nechtěli zadarmo doplnit divize, které byly v těchto malých počtech nebo prostě celé divize spojit. Je to i o nějaké přípravě časoměřičů.

Právě časoměřiči měli také problémy. Sladit 3 různé systémy závodu, kdy MČR, Mascom Cup a RX CUP jedou každý jinak, bylo fakt náročné. Za normálních podmínek za závod vyprodukuji 120 listin, v případě tohoto závodu to bylo díky dalším deseti divizím dalších 120 papírů navíc. Fakt to neměli jednoduché a občas se muselo chvilku také čekat, ale zvládli to a ještě jim jednou moc děkuji.

Poděkovat musím také všem partnerům, bez kterých to prostě v Sosnové nejde. Všem pořadatelům, kteří se podíleli na přípravě a samotné organizaci závodu. Někteří se nezastavili od pátečního rána do neděle do devíti do večera. Na některých postech se pořadatele ani za celý den nestihli pořádně najíst. Smekám před jejich nasazením a velmi si vážím jejich pomoci a do příště víme, že i na pozicích, kde se to nepředpokládalo, bude potřeba zajistit větší podporu nebo střídače.

Za normálního stavu, bych jako pořadatel měl hned po závodě na webových stránkách fotky a výsledky. Letos jsem to nechal na rallycrossových serverech a stránkách k tomu hlavně určených a doplním tuto povinnost v nejbližších dnech. Tím, že byl livestream, tak to bylo dost slyšet i vidět. Trošku jsem čekal větší podporu od týmů i od diváků. Na to, že to má necelých osm tisíc zhlédnutí a přispělo na to dvacet týmů a tři livestreamové diváci je vidět, že o tuto službu je zájem. Tím v jak krátkém čase se to vše zrealizovalo, byl výsledek vynikající. Na to, že to byla improvizace snad ve všem, tak to bylo super. Nad rámec běžné přípravy to pro mě bylo dalších 20 hodin po nocích s přípravou fotek, jejich rozřazování do složek nebo ladění grafiky. I když to bylo drahý, tak klukům s CDS děkuji za super spolupráci a taktéž děkuji všem firmám, týmům a fotografům, které tento livestream v tak krátkém čase podpořili ať už finančně nebo fotkami.

Do dnešního dne jsem se nezastavil a jsem plně vytížen s papírováním po závodě a pořád jsou ještě některé věci stále nedořešené. Každopádně toto zhodnocení z mého pohledu hlavního pořadatele jsem chtěl uvést vzhledem k tomu co se při závodech dělo, aby byl znám i pohled z druhé strany. Víme, že to nebylo to pravé ořechové, ale takto zpětně to s přihlédnutím ke všem okolnostem a v jaké době se to vše připravovalo, to nedopadlo zas tak špatně. Víme, co je potřeba zlepšit na naší straně, víme, na čem by mohli zapracovat jiní a pokud ne, tak se zařídit.

Díky všem za účast, za pomoc, za podporu a za pochopení.

Lukáš Dufek