Odkazy - Jezdci
 
 

AMČRA a ČMPAA
 
2009
 
TECHNICKÉ PŘEDPISY

 1. VŠEOBECNĚ

  1.      Vyhlášených pohárů v amatérském autokrosu se mohou zúčastnit vozy splňující tyto předpisy. Vzhledem k srovnání pravidel mezi regionálními poháry bude rok 2009 brán jako přestupný a v některých, ne závažných bodech budou uděleny výjimky.

  1.1    Pro divize 1 až 4 a 9 musí agregát, převodovka (neplatí pro D4) a podvozek vycházet typu výrobce dané značky. Úpravy libovolné. Ostatní divize mají volbu agregátu, převodovky a podvozku libovolnou. Pozor: zákaz používání sekvenčních převodovek – 1 – 4 a 9.

  1.2    Přeplňované motory jsou zakázané pro divize 1, 2, 3, 8 a 9.

  1.3    VÝFUKOVÉ POTRUBÍ – libovolné, musí být vybaven tlumičem výfuku a katalyzátorem, jehož vyústění musí být v zadní části polovině vozu. Hlučnost do 100 dB – tolerance 2%..

  1.4    KAROSERIE – U divizí 1, 2, 3 a 4 musí být karoserie sériová se zachovalým vnějším obrysem. Je zakázáno ji zkracovat, prodlužovat a vyřezávat základní bezpečnostní prvky. Aerodynamické prvky jsou povoleny. Na vozidle musí být všechny blatníky bez vnitřních výztuh. Při použití tzv. Pickupů, je toto možno pouze u vozů od výrobce dané značky – ZÁKAZ – přestaveb klasických karoserií na verzi Pickup.
Výjimka: Vzhledem k vozovému parku v různých pohárech, mohou být vozy v této verzi postavené do 30.8.2008, do upraveny do plnohodnotné verze Pickupu (případně klasické karoserie) tzn. dopasování a dovaření bočních stran a zadního čela dle typu vozu. Materiál na úpravu bude použit buď z klasické verze daného typu, případně materiál na úpravu bude použit ve stejné tloušťce a jakosti jako je originál. Vozy po této úpravě musí splnit váhový limit pro danou divizi, v které budou nastupovat. Při této úpravě a při stavbě vozu všeobecně se MUSÍ DODRŽET TO, ABY NA VOZY NEVZNIKLY OSTRÉ HRANY, jež jsou zakázány.
V případě, že se vůz bude předělávat do plnohodnotné verze Pickup, musí mít vůz i přepážku za řidičem – viz originál, případně stěna z podobného materiálu (tloušťka, jakost) s průzorem pro zpětné zrcátko.
Pokud se povede kabinou řidiče u klasické verze karoserie benzínové či chladící-vodní potrubí, případně v ní bude umístěna palivová nádrž, musí být vůz taktéž vybaven ochrannou stěnou, jež zabrání případnému zasažení kapalinami jezdce. Vodní potrubí v prostoru jezdce musí být kovové a musí být vedeno po podlaze vozu. Musí být zakryto proti případnému opaření jezdce, případně zasahujícího pořadatele.

  1.5    KAPOTA – musí být zajištěna ve čtyřech bodech. Zajištění musí být provedeno součástkou, kterou je možno odjistit bez použití nářadí. Sériové otvírání zakázáno.

  1.6    DVEŘE – levé a pravé přední dveře musí být zachovány v sériovém provedení. Může být demontována vnitřní výplň. U vozů postavených od 30.10.2008 nejsou povoleny dělené dveře. Dveře řidiče musí otvíratelné z obou stran + jedny dveře musí být otvíratelné nebo průchozí v místě okna..

  1.7    SKLA – můžou být nahrazena kovovou mříží či pletivem o maximální velikosti ok 2 x 2 cm., min. průměr drátu 2 mm a zajištěním minimálně na 4 místech. Přední sklo může být ponecháno. Sklo ve dveřích může být též ponecháno, ale musí být zajištěno ochrannou fólií. Možno použít i plexisklo s fólií. Při použití skla či fólie je nutné prostor vybavit textilní sítí.

  1.8    NÁRAZNÍKY – musí být plastové, připevnění na karoserii musí vycházet ze série. Vadný nebo chybějící přední nárazník musí být během závodu vyměněn, případně uzpůsoben k bezpečnému dojezdu závodu.

  1.9  TLUMIČE – povoleno použití sportovních tlumičů a pérování.

  1.10  NÁPRAVY - náprava včetně svých částí musí vycházet z použité karoserie. Je možné její časti vyztužovat. Rozvor může být maximálně 7 cm na každou stranu.

  1.11  BRZDY – Brzdová světla – vůz musí být vybaven účinným dvouokruhovým systémem s účinnou parkovací brzdou. Vůz musí být vybaven světlem do tmy červené barvy, které musí být trvale rozsvíceno a minimálně dvěma brzdovými světly umístěnými na dobře viditelném místě.

  1.12  LAPAČE NEČISTOT – povinné na všech čtyřech kolech (90% zakrytí) – 5 cm od země. Na každé straně pneumatiky musí lapač přesahovat o 2,5 cm

  1.13  PALIVOVÁ NÁDRŽ – je možné ji zanechat v původním uložení, ale musí být zabezpečena proti proražení. Při použití nádrže jiného typu, je možno tuto umístit v zadní části vozu (doporučené umístění mezi tlumiči) a to minimálně 30 cm od deformačního prostoru. Odvzdušnění nádrže musí být vyvedeno mimo vozidlo. Při upevnění nádrže se musí použít izolační materiál zabraňující prodření či proražení.

  1.14  TAŽNÁ OKA – vůz musí být vybaven vpředu i vzadu tažnými řádně označenými oky. Označení míst pomocí červených šipek – velikost šipky min. 10 cm.

  1.15  ELEKTROINSTALACE – libovolná

  1.16  AKUMULÁTOR – musí být ke karoserii pevně a spolehlivě připevněn. V případě umístění akumulátoru vně vozu, musí být upevněn dvojím jištěním a musí být zakryt odnímatelným víkem z PVC.

  1.17  STĚRAČE A OSTŘIKOVAČE – v případě, že je vůz vybaven předním sklem, musí být vybaven funkčními stěrači a ostřikovači. Typ libovolný, musí však setřít min. 2/3 skla.

  1.18  PNEUMATIKY – zákaz používání speciálních autokrosových pneumatik s bočním vzorem, pneumatik s nastřelenými hřeby nebo se šípovým vzorem. Ostatní povoleno.

2. POVINNÉ BEZPEČNOSTNÍ PRVKY

  2.1    SEDAČKA – sedadlo musí být řádně upevněno a musí být opatřeno opěrkou hlavy vyrobenou jako součást sedadla. Sedadlo musí být vybaveno minimálně čtyřbodovým bezpečnostním pásem. Je nutné pás ukotvit do zesílených kotevních míst jako je v sérii, přičemž bederní část může být připevněna k ochrannému rámu. sponou. Spona pásu a celý pás včetně upevnění nesmí vykazovat známky poškození nebo opotřebování a musí být ve všech směrech spolehlivý. Pásy nesmí být ručně šité.

  2.2    ZRCÁTKO – vůz musí být vybaven minimálně jedním zpětným zrcátkem

  2.3    ODPOJOVAČ AKUMULÁTORU – vůz musí být vybaven odpojovačem akumulátoru tak, aby byl dosažitelný jak jezdcem uvnitř interiéru, tak i pořadatelem v exteriéru vozu. Venkovní označení musí být v provedení žlutého trojúhelníku (strana troj.min.10 cm) s vně vyznačeným červeným bleskem. Musí být umístěn v levé části vozidla, před levým předním sloupkem.

  2.4    HASÍCÍ SPREJ – každý vůz jím bude vybaven. Musí být zajištěn proti uvolnění, toto však nesmí být v protikladu s okamžitým použitím. Doporučený obsah náplně - minimálně 1 litr.

  2.5    RÁM – v prostoru jezdce musí být ochranný rám splňující podmínky těchto předpisů. RÁM se skládá ze dvou oblouků, podle konstrukce je dělíme na rám s oblouky příčnými (napříč vozidla) oblouk jeden je nad předním sedadlem a druhý podél předních sloupků. Zadní oblouk musí být za sedícím jezdcem. Druhý typ konstrukce rámu je z podélných oblouků, tj. oblouků, které prakticky opisují přední a střední sloupky podél předních sedadel. Jednotlivé oblouky jsou mezi sebou navzájem spojeny výztuhami. Upevnění oblouků do karoserie je pomocí vzpěr. Jednotlivé oblouky a vzpěry musí být ukončeny patkami. Rám musí být ve vozidle kompletně svařený. Místo uchycení v karoserii vozidla musí být vyztuženo ocelovou podložkou přesahující jednotlivé zvolené patky a zavařeno. Minimální rozměry použitých trubek jsou pro rám 38 mm o síle stěny 2,5 mm. Tloušťka – síla výztuh min. 2 mm. V případě použití jiného materiálu s menší sílou stěny, musí být tento materiál určený jako speciální na výrobu rámů.
Nákresy slouží jako vzory možných způsobů provedení rámů a základní návrh na jejich výrobu. Z tohoto důvodů musí být při jejím zhotovení a montáži dodržena hlavní zásada, kterou je především maximální ochrana jezdce toho kterého vozidla.

Nákresy:

3. ÚPRAVY

  3.1    Divize 1 – 3 mají povolené libovolné úpravy motoru a převodovky (vyjma sekvence). Musí být zachován obsah motoru pro danou divizi. Možná záměna v rámci koncernu. V případě použití jiného koncernového motoru, musí být umístěn v původním místě na původních drážkách.

  3.2    Divize 4 má povolené libovolné úpravy motoru a převodovky (vyjma sekvence). Možná záměna i mimo koncern. Uložení mimokoncernového motoru plus mínus 5 cm oproti uložení dle daného typu vozu.

  3.3    Divize 5 má povolené libovolné úpravy motoru, převodovky a podvozku. Při stavbě vozu musí být dodrženy základní bezpečnostní body, tzn. rám, pásy, sedačka, žádné ostré hrany.

  3.4    Divize 6 a 7 má povolené libovolné úpravy motoru, převodovky a podvozku. Při stavbě vozu musí být dodrženy zažité standardy v těchto divizích tzn. rám, uložení agregátu, pohon kol. BUGGY - VIZ NÍŽE

  3.5    Divize 8 – RACER BUGGY - VIZ NÍŽE.

  3.6    Divize 9 – TRABANTCROSS - VIZ NÍŽE.

4. VÁHOVÉ LIMITY

    1. Divize Junior do 1400 ccm  –  700 kg
    2. Divize do 1400 ccm  –  700 kg
    3. Divize do 1600 ccm  –  750 kg
    4. Divize nad 1600 ccm  –  750 kg
    5. Divize 4 x 4  +  Speciál  –  plech. vozy  –  600 kg
    6. Divize Buggy  -  dvoukolky
    7. Divize Buggy  –  4 x 4
    8. Divize Racer Buggy  – 125, 160, 250 ccm
    9. Divize Trabantcross  –  450 kg

DIVIZE BUGGY
Autokrosové speciály s pohonem jedné či dvou náprav 
 

  1.      Všechny vozy musí být uzavřené s pevnou, neodnímatelnou střechou.

  2.      Jsou zakázány ostré hrany na vozidle - min. rádius vnější hrany je 2 mm.

  3.      Povinné osvětlení tvoří: dvě brzdová světla z netříštivého materiálu červené barvy o velikosti světelné plochy každého z nich minimálně 60 cm2,budou osazena žárovkami o výkonu 21 W. Tato světla budou svítit v podélné ose vozidla, min. 100 cm. od země a jedno mlhové světlo o světelné ploše min. 60 cm2 osazené žárovkou stejného výkonu umístěné uprostřed v podélné ose vozu min. 100 cm od země ovládané spínačem v dosahu jezdce.

  4.      Čelní a boční osazeny sítí, nebo pletivem (rozměr čtverce max. 25 x 25 mm ).

  5.      Jsou povinná dvě vnější zpětná zrcátka.

  6.      Konstrukce přední i zadní nápravy libovolná.

  7.      Je povinný tříbodový nebo čtyřbodový bezpečnostní pás, ukotvený do sériových bodů nebo do příčky zadního oblouku ( povinné orig. šrouby ). Vedení pásů musí jít přes ramena jezdce.

  8.      Nádrž musí být řádně připevněna do karoserie a její odvětrání je vyvedeno pod vozidlo. Musí být umístěna nejméně 30 cm od obrysu vozidla. Náplň nádrže je max. 40 litrů pohonných hmot.

  9.      Vedení palivových hadiček je staženo svorkami a ty jsou zajištěny vázacím drátem k pevnému bodu karoserie, motoru, popřípadě vzájemně proti sobě.

10.      Pneumatiky a ráfky jsou libovolné ( mohou mít sportovní charakter ). Šíře drážky dezénu pneumatiky nesmí být větší než 15 mm. Použití pneumatik s hřeby, hroty, řetězy nebo jinými pomocnými zařízeními není povoleno.

11.      Brzdy jsou libovolné, dvouokruhové a ovládané jedním pedálem. Musí odpovídat následujícím požadavkům: normálně se musí přenášet účinek brzdového pedálu na všechna čtyři kola, v případě jakéhokoli úniku tlaku v potrubí, nebo systému brzd se musí účinek brzdového pedálu projevit nejméně na dvě kola vozu. 12. Je předepsána dodatečná ochrana palivového potrubí, vedení oleje a brzd. systému, a to zvenčí jako ochrana proti riziku poškození, a uvnitř v prostoru pro jezdce v místech zvýšeného rizika poškození.

12.      Ovládací mechanismus pedálů libovolný, týká se též ovládání spojky.

13.      Převodovka libovolná.

14.      Akumulátor musí být důkladně upevněn a v případě, že je umístěn v kabině jezdce musí být zcela chráněn nepropustnou schránkou z izolačního materiálu. Musí být řádně nabit, startování pomocí jakékoli energie zvenčí vozu je na trati nepřípustné.

15.      Je povinný odpojovač el. obvodů, ovládání musí být snadno přístupné zevnitř i zvenčí vozu a je umístěno na levé straně u předního okna. Toto zařízení musí rozpojit za všech okolností všechny el. obvody. Označení červený blesk na modrém podkladě, bíle orámován - modrý podklad má klínovitý tvar. Základna trojúhelníku je min. 120 mm. Umístěn viditelně co nejblíže odpojovače.

16.      Funkční startér je ovládaný z místa jezdce.

17.      Každé vozidlo musí být opatřeno vpředu i vzadu tažným okem, která nesmí přesahovat obrys vozila, musí však být zřetelně viditelné a natřené jasně žlutou nebo oranžovou, případně červenou barvou.

18.      Tlumiče výfuku mohou být odstraněny. Výfuky mohou být vedeny směrem do boku, dozadu, nebo nahoru. Jestliže je ústí výfuku vzadu, nesmí být níže než 10 cm a výše než 120 cm nad zemí a nesmí přesahovat celkovou délku vozidla o více než 15 cm.

19.      Elektrické vedení musí být uvnitř vozidla taženo tak, aby nemohlo dojít k mechanickému poškození.

20.      Motor může být libovolný. Přeplňování motoru je povoleno. Akcelerátor musí být pro případ selhání opatřen samostatnou vnější pružinou a to pro každou klapku karburátoru zvlášť. Je povoleno elektronické nebo mechanické vstřikování.

21.      Ochranná klec je povinná - předepsaný materiál, uhlíková ocel tažená za studena, bezešvá min. průměr 40mm x 2 mm (38mm x 2,5mm)

22.      Boční ochr. rám použitý materiál je libovolný - trubka o prům. max. 30 mm, šíře ochr. oblouku nesmí přesahovat vnější obrys pneumatiky a v místě zlomu je zakázána ostrá hrana.

23.      Ochr. klec motoru - použitý materiál libovolný - trubka max. o průměru 50 mm. šíře ochr. oblouku nesmí mít ostré hrany v místě zlomu.

24.      Spodní kryty motoru a převodovky jsou povoleny - materiál je libovolný.

25.      Za hnacími koly jsou předepsány zástěrky z libovolného materiálu sahající min. 50 mm pod střed kola a zakrývající celou šířku kompletního kola. Musí být důkladně připevněny.

26.      Startovní čísla: na každém boku vozidla musí být umístěno startovní číslo o rozměru 400 x 170 mm šíře čísel 40 mm. Na střeše musí být trvale připevněn panel o rozměrech 240 x 350 mm , na kterém musí být totéž startovní číslo o rozměru 180 x 100 mm, šíře čáry čísel 30 mm. Panel musí ležet ve svislé rovině procházející podélnou osou vozu a nesmí mít ostré hrany. Na vozidle nesmějí být žádná jiná čísla, která by mohla být zaměněna za start. číslo.

27.      Sedačka jezdce - anatomická s pevnou opěrkou hlavy, která je součástí sedačky.Výrobce sedačky libovolný.

DIVIZE RACER BUGGY

  1.      Divize 125ccm jezdí děti od 6ti do 12ti let. Motor je čtyřtaktní jednoválec s libovolnými úpravami. V rámci pohárů Hobbyautocrossu není věk pro tuto třídu určující.

  2.      Divize 160ccm je určena pro začínající jezdce od 5ti let. Motory jsou bez úprav - Honda 160 - a bez převodovky.

  3.      Divize 250ccm závodí děti od 9ti do 14ti let a motor je rovněž čtyřtaktní jednoválec s libovolnými úpravami. V rámci pohárů Hobbyautocrossu není věk pro tuto třídu určující.


DIVIZE TRABANT
2. KAROSERIE

  2.1    Váha vozu. Vozy musí mít minimální váhu 450 kg.

  2.2    Karoserie musí být sériová se zachovalým vnějším obrysem, je zakázáno zkracovat a prodlužovat, areodinamické prvky jsou povoleny. Pickup je povolen pouze ze série. Na vozidle musí být všechny blatníky bez vnitřních výztuh. Zadní čelo musí být zachováno, případně nahrazeno plechem. Podlaha musí být sériová, je povoleno odstranit prostor pro rezervo. Podběhy musí být sériové. Vyztužení prahů karosérie je zakázáno. Z karoserie a jejich vnějších částí nesmí vyčnívat žádné ostré předměty a na částech karoserie nesmí být žádné ostré hrany. Při opravách a úpravách přední části karoserie nesmí být použit plech silnější než 2 mm, (Al plech 0,5-3 mm). Na vozidle nesmí být tažné zařízení.

  2.3    Dveře řidiče musí být zachovány v sériovém provedení otevíratelné z obou stran. Na straně řidiče nejsou povoleny dělené dveře. Sklo ve dveřích může být ponecháno s tím, že na okně na straně řidiče bude připevněna součastně ochranná kovová mříž či pletivo o maximální velikosti ok 2 x 2 cm, min. průměr drátu 2 mm, mříž musí být v každém případě. Mříž či pletivo musí být bez poškození. Skla v předních dveřích musí být originální a zajištěny ochrannou fólií nebo použito plexi s ochrannou folií. Dveře musí být zajištěny proti samovolnému otevření. Dveře spolujezdce mohou být upevněné napevno a nemusí mít rám dveří, ale s vozidla musí být další únikový východ.

  2.4    Nárazníky musí být sériové bez výztuh, připevnění na karoserii musí být sériové. Nárazník smí být pouze jeden v předu a v zadu. Nárazníky mohou na vozidle chybět.

3. MOTOR

  3.1    Uložení motoru a upevnění musí být v sériovém provedení, povoleny jsou pouze výztuhy na zesílení a náhrada pružných lůžek pevným uložením.

  3.2    Kliková skříň zůstává v sériovém provedení mimo vnitřních úprav při použití dvou karburátorů. Kliková hřídel a její uložení v sériovém provedení, je povoleno pouze případné uložení na jehlách.

  3.3    Válce sériové, dva válce v uspořádání v řadě, napříč směru jízdy. Je povolena úprava zvětšením sacích a výfukových kanálů, na válcích musí zůstat původní žebrování min. 80 %. Povolen je zdvih 72 mm a maximální vrtání 77 mm v sériové vložce. Počet kanálů je libovolný.

  3.4    Písty jsou povoleny libovolné nebo je možná úprava sériových. Ojnice a jejich uložení musí být sériové, pouze případné uložení na jehlách.

  3.5    Rozvod musí být sériový šoupátkem, je povolena úprava šoupátek. Klapky jsou povoleny, rozvod pístem je povolen.

  3.6    Hlavy válců musí být sériové na hlavách musí zůstat původní žebrování minimálně 80 %. Jsou povoleny úpravy zmenšením spalovacího prostoru.

  3.7    Chlazení motoru je nucené vzduchové, ventilátorem poháněným klínovým řemenem nebo elektrickým ventilátorem. Dále je možné dochlazovat motor přisáváním vody proudem vzduchu. Je zakázáno vstřikování vody do sacího potrubí a používání průtoku vody skrz válce a hlavy motoru.

  3.8    Karburátor a sací potrubí (délka,průměr) je libovolné, počet karburátorů je libovolný. Při dvou karburátorech je povoleno umístění pouze na válec.

  3.9    Výfukové potrubí je libovolné, pokud prochází vnitřkem vozu musí být opatřeno ochranným kovovým krytem nebo mřížkou, pevně upevněnou ke karoserii, aby nedošlo k popálení jezdce. Výfukové potrubí vedené vnitřkem vozu musí vyústit vždy za 1/2 vozu a to podlahou vozidla k zemi nebo vzhůru otvorem po zadním okně. Je nepřípustné vyvedení výfukového potrubí bokem vozidla. Výfukové potrubí musí obsahovat alespoň jeden tlumič, je povolen libovolný počet výfuků.

  3.10  Zapalování je možné použít libovolné, mechanické nebo elektronické.

4. PŘEVODOVKA

  4.1    Uložení a upevnění převodovky musí být sériové, povoleny jsou pouze výztuhy na zesílení a náhrada pružných lůžek pevným uložením.

  4.2    Obal převodovky musí být v sériovém provedení.

  4.3    Převodové stupně a jejich poměr včetně diferenciálu jsou libovolné. Umístění a provedení týče řazení je libovolné.

  4.4    Spojka může být libovolná.

5. NÁPRAVY

  5.1    Pomocný rám musí zůstat v sériovém provedení, vyztužení a změna uchycení zavěšení ramen je povolena.

  5.2    Ramena. Jejich šířka i délka je libovolná.

  5.3    Poloosy jsou libovolné.

  5.4    Poháněná náprava smí být pouze jedna a to přední.

  5.5    Zadní náprava je libovolná, vyztužení a změna uchycení ramen je povolena.

  5.6    Pérování a tlumiče možno použít libovolné, povolena je výztuha mezi tlumiči přední i zadní nápravy.

  5.7    Řízení a spojovací tyče libovolné. Uchycení řízení může být zesíleno, spojovací tyče je možno zesílit. Je povoleno řídit pouze přední nápravu. Musí být odstraněno zařízení zabraňující krádeži.

  5.8    Rozvor náprav musí být sériový, bez úprav a změn.

  5.9    Rozšíření náprav je povoleno maximálně 15 cm celkem, měřeno na vnější straně disku ve středu výšky kola.

 
 

  AMČRA  2009

Home              Info              Novinky              Download              Chat              Inzerce              Forum             

Mapa stránek, odkazy a rychlé hledání