AMČRA a ČMPAA
2009
SOUTĚŽNÍ PRAVIDLA
1. VŠEOBECNĚ
1.1 AUTOKROS je sportovní podnik na uzavřeném okruhu s nezpevněným povrchem, určený pro osobní
automobily (tzv. plechové vozy), autokrosové speciály (tzv. buggyny) a pro specifickou skupinu vozů Trabant. Tento, se jede v různých objemových
kubaturách a věkových skupinách, kde mezi sebou soutěžící soupeří v jednotlivých rozjížďkách a finálových jízdách dle pravidel pořadatele, který
zajišťuje veškeré služby a náležitosti, potřebné pro uspořádání závodu.
1.2 Tato pravidla jsou souhrnem ustanovení, jimiž se řídí účastníci autokrosových závodů tj., pořadatelé,
jezdci a jejich doprovody!!!
1.3 Platnost těchto pravidel je od 1. 11. 2008.
2. ZÁKLADNÍ PRAVIDLA
2.1 Autokrosu se může zúčastnit osoba starší 18.ti let, vlastnicí platný řidičský průkaz a průkaz
zdravotní pojišťovny. Další podmínkou účasti je dobrý zdravotní stav, podepsané „Prohlášení jezdce – REVERS“ o účasti na vlastní nebezpečí, zaplacené
startovné a splnění technických pravidel vozu a ostatních podmínek k přijetí do závodu. Výjimka – osoba mladší 18.ti let se může podniku zúčastnit se
souhlasným podpisem obou rodičů. Minimální věk pro divizi 1 je 10 let a pro divize 2 je 16 let.
2.2 Jezdci a jejich doprovody se v průběhu celého seriálu závodů chovají disciplinovaně a sportovně.
Dbají pokynů pořadatelů, rozhodčích či jiných pořadatelů a uposlechnou jich. Při veškeré činnosti dbají na bezpečnost všech ostatních osob v prostoru
závodiště a jeho okolí včetně bezpečnosti své. Jezdec je plně zodpovědný za svůj doprovod a mechaniky, obzvláště za používání alkoholických nápojů
a nevhodné chování vůči pořadatelům a ostatním účastníkům.
2.3 Jezdci nesmí před ani během závodu používat alkoholické nápoje ani jiné prostředky, které by mohli
snížit jejich schopnost k řízení vozidla. Pokud se jezdec odmítne podrobit dechové zkoušce, nebo tato bude pozitivní, bude ze závodu diskvalifikován.
2.4 Organizátor nenese odpovědnost za škody vzniklé účastníkům na jejich vozidle a majetku.
2.5 Je zakázáno v celém areálu vypouštět ropné produkty, případný únik je každý účastník povinen neprodleně
nahlásit. Každý tým je povinen používat vanu nebo plachtu pro parkování závodního vozidla v depu. V případě nedodržení dojde k postihu. Při zjištění
úmyslného vypouštění ropných produktů, bude toto trestáno pokutou ve výši 50.000,- Kč + účastník, který se takovéhoto přestupku dopustí, je povinen
uhradit veškeré náklady spojené s odstraněním a nadále je vyloučen z celého seriálu závodů.
2.6 Trénování a zkoušení vozidel na trati nebo k tomu určenému prostoru, v jiné době než stanoví pořadatel, není dovoleno.
2.7 Rychlost mimo závodní dráhu je maximálně 5 km/h (rychlost chůze).
2.8 Po ukončení závodu je jezdec – tým POVINEN po sobě uklidit prostor v DEPU.
3. SYSTÉM ZÁVODU
3.1 ZÁVOD SE SKLÁDÁ Z:
- Technická a formální přejímka – přihlášení jezdce a převzetí vozu do závodu
- Trénink – 2 – 4 zkušební kola
- 4. Série základních rozjížděk na 4 – 6 kol – dle délky tratě
- Finále C, B – finálové jízdy o postup do Finále A – jedou se dle počtu přihlášených jezdců
- Finále A – HLAVNÍ ZÁVOD DNE
3.2 ZÁVOD JE VYHLÁŠEN PRO DIVIZE:
1. Divize Junior do 1400 ccm – 700 kg
2. Divize do 1400 ccm – 700 kg
3. Divize do 1600 ccm – 750 kg
4. Divize nad 1600 ccm – 750 kg
5. Divize 4 x 4 + Speciál – plech. vozy – 600 kg
6. Divize Buggy - dvoukolky
7. Divize Buggy – 4 x 4
8. Divize Racer Buggy – 125, 160, 250 ccm
9. Divize Trabantcross – 450 kg
3.3 PŘIHLÁŠENÍ DO ZÁVODU
3.3.1 Před každým jednotlivým závodem se jezdec musí předběžně přihlásit a to buď telefonicky,
přes SMS nebo přes webové stránky pořadatele. Přihlášení musí být provedeno nejpozději do čtvrtka do 20.ti hodin před vyhlášeným závodem.
V přihlášce musí být uvedeno celé jméno, divize, auto, číslo vozu a telefon. V případě pozdního přihlášení je startovné o 200,- Kč vyšší.
3.3.2 TECHNICKÁ PŘEJÍMKA – aby se jezdec mohl přihlásit do závodu, musí nejprve se svým vozem
projít technickou prohlídkou. Vůz, který nesplní požadavky těchto předpisů, nebude k závodu přijat. Odstraní-li jezdec závady zjištěné při
přejímce v době, která je pořadatelem vymezena pro provedení TP, může své vozidlo opětovně přistavit k přejímce. Po provedení TP dostane
každý jezdec doklad od technického komisaře o vpuštění do závodu, který předá při formální přejímce.
3.3.3 FORMÁLNÍ PŘEJÍMKA - při FP jezdec předá řádně vyplněnou a podepsanou přihlášku (REVERS),
předloží k nahlédnutí řidičský průkaz, průkaz pojištěnce, potvrzení o přijetí vozidla. Po zkontrolování daných náležitostí a zapsání do
seznamu přihlášených jezdec zaplatí startovné a je oficiálně přihlášen do závodu.
3.4 STARTOVNÉ
3.4.1 Startovné na jeden závod pro jednoho jezdce činí 1500,- Kč. V případě, že vůz nastupuje i v divizi
jiné, startovné se navýší o 1000,- Kč tj. celkem 2500,- Kč.
3.4.2 Startovné se nevrací, pokud je jezdec diskvalifikován nebo samovolně odstoupí. Startovné se vrátí
pouze v případě, že jezdec odstoupí pro poruchu svého vozu ještě před první rozjížďkou. V tomto případě se pak vrací tři čtvrtiny startovného.
3.4.3 1500,- Kč je orientační částka stanovená pro dvoudenní závod. V případě vyhlášení jednodenního
závodu bude startovné nižší – poměrné nákladům na dané trati (minimálně 900,- Kč). Ve startovném je zahrnuta účast jezdce a dvou mechaniků, ostatní
platí vstupné.
3.5 LOSOVÁNÍ ROZJÍŽDĚK
3.5.1 Pro každou divizi se jedou čtyři série povinných rozjížděk o délce 4 – 6 kol – dle délky závodní tratě.
3.5.2 V případě, že se do dané divize přihlásilo více jezdců, než je propustnost trati, jsou jezdci rozlosováni
do rovnoměrných skupin a v nich jsou každou další rozjížďku prostřídáni a startují z jiných řad a míst. Jezdci jsou do skupin rozlosováni pomocí výpočetní
techniky.
3.5.3 Rozestavení v rozjížďkách je v roštech 3-2-3-2 nebo 3-3, Finále A – 3-2-3-2
3.5.4 Rozpis rozjížděk – bude vyvěšen na tabuli v Depu + bude předán všem jezdcům.
3.6 PRAVIDLA JÍZDY
3.6.1 START – jezdci se staví na start dle rozpisu rozjížděk. Rozestavění koordinuje startér.
3.6.2 STARTOVÁNÍ – se provádí startovacími světly, v případě poruchy se startuje praporem. Pro přípravu se jezdcům dává
na vědomí informační tabulí, případně vztyčeným praporem signál, že se blíží start.
3.6.3 ČEKACÍ DOBA od vyzvání na start je doba, která trvá od okamžiku odstartování předchozí rozjížďky až do jejího konce. V tomto
časovém rozmezí jsou jezdci povinni dostavit se na start nebo na místo určené pořadatelem. K nájezdu na start jsou jezdci vyzýváni rozhlasem. V případě včasné žádosti pozdržení
startu, je limit na opravu 3 minuty. Nedostaví-li se jezdec na start do času určeného pořadatelem, jízda bude odstartována bez něj. Jezdec se poté již do jízdy nesmí zařadit.
3.6.4 PŘEDČASNÝ START – v případě předčasného startu, se start opakuje a jezdec, který předčasně odstartoval, je napomenut. Při opětovném
předčasném startu téhož jezdce, bude jezdec z rozjížďky vyloučen.
3.6.5 JÍZDA – při jízdě musí být jezdec řádně připoután minimálně čtyřbodovými pásy. Musí mít zapnutou kombinézu,
nasazené rukavice, řádně upevněnou helmu, v případě, že vůz má místo skla síť, musí mít i nasazené sportovní brýle – bude kontrolováno startérem.
Jízdou vozidla se rozumí jízda na vytyčené trati.
Na trati lze jet libovolnou stopou a rychlostí. Přitom jezdce musí brát zřetel na bezpečnost svou,
svých soupeřů, diváků a všech osob v prostoru závodiště. Stopa se musí dodržovat pouze při startu
a to do místa určeného pořadatelem.
Na trati je zakázáno – úmyslné křížení, narážení, vytlačování z trati, či bránění předjetí evidentně
pouze rychlejšímu jezdci, či narážení do stojících vozidel. Dále je zakázáno couvání, které se smí
použít ve výjimečných případech a to při vyproštění vozu či návratu do směru jízdy. Přitom je jezdec
povinen dát přednost vozidlům jedoucím po trati a nesmí je ohrozit ani omezit. Zaviní-li jezdec při
jízdě vzad kolizi, vystavuje se postihu.
V případě poruchy vozidla v průběhu závodu je jezdec povinen odstavit vozidlo ke kraji trati a za
zvýšené opatrnosti toto opustit. V žádném případě nesmí na trati vozidlo opravovat (vztahuje se i
pro doprovod). Při nedodržení tohoto ustanovení je jezdec diskvalifikován z celého závodu. Pokud
dojde k otevření dveří řidiče či kapoty, jezdec musí okamžitě opustit trať či zastavit na bezpečném
místě. Cizí pomoc na trati je zakázána.
Zastavení jízdy – pro zastavení jízdy se používá červený prapor.Jízda se zastaví, pokud dojde k
jakémukoliv ohrožení jezdců, pořadatelů nebo diváků, pokud doje k havárii na trati a je nutné
zdravotní ošetření, jestliže se trať stane neprůjezdnou, při požáru vozidla a nebo pokud dojde k
převrácení vozu (výjimka – při převracení vozu zpět na kola – záleží na posouzení SK. Jezdec, který
zavinil zastavení, při opak. rozjížďky nenastoupí.
PŘI JÍZDĚ MUSÍ JEZDEC SLEDOVAT VLAJKOVOU A SVĚTELNOU SIGNALIZACI. VÝZNAM
SIGNÁLŮ JE JEZDEC POVINEN ZNÁT A RESPEKTOVAT STEJNĚ, JAKO DALŠÍ POKYNY
POŘADATELŮ A ROZHODČÍCH.
3.6.6 VLAJKOVÁ SIGNALIZACE
Červené světlo – semafor – signál pro start – bliknutí
Bílý prapor – používá se v případě poruchy startovacího zařízení
Červený prapor – zastavení jízdy, jezdec dbá pokynů pořadatele
Žlutý prapor nebezpečí na trati, v úseku mezi vyvěšeným praporem a překážkou je zákaz
předjíždění a jezdci musí dbát zvýšené pozornosti. Pro zvýraznění nebezpečí se praporkem
intenzivně mává.
Černý prapor – vyloučení jezdce z rozjížďky – při neuposlechnutí diskvalifikace
Černobílý prapor – napomenutí jezdce
Modrý prapor – umožni předjetí – pro jezdce o kolo zpět
Černobílý šachovnicový prapor – CÍL
3.6.7 PROTESTY – jezdec může podat protest na styl jízdy nebo na technický stav vozu
svých soupeřů. Podání protestu je pouze písemnou formou a podat ho může pouze jezdec. Poplatek za podání protestu je:
1000,- Kč – protest proti jednotlivým jízdám – musí se podat do 5.ti minut po skončení
5000,- Kč – protest proti nepovoleným úpravám na voze – možno podat kdykoliv
Oprávněnost protestu posuzuje komise složená z ŘZ, TK a SK (ředitel závodu, technický
a sportovní komisař) – proti výroku není odvolání.
V případě oprávněného protestu proti nepovoleným úpravám na vozech je viník povinen
zaplatit pokutu 5000,- Kč.
V případě uznání protestu bude vklad vrácen, v opačném případě propadá ve prospěch
pořadatele.
Demontáž dílů při protestu proti nepovoleným úpravám si provádí kontrolovaný tým sám,
případně je vůz zaplombován a v následujícím týdnu je v autorizovaném servisu překontrolován
Náklady na demontáž se hradí z vkladu na protest nebo při uznání protestu z pokuty.
3.6.8 POSTIHY JEZDCŮ – TRESTY
Napomenutí je výstraha jezdci před dalším případným trestem – jezdec pokračuje v jízdě nebo
v závodě bez omezení. Dává se ústně nebo černobílým praporem. Např. najetí do soupeře,
předčasný start, změna směru jízdy po startu, vyjetí mimo trať, pozdní příjezd na start,
nekompletní nebo nedokonalá ústroj jezdce, nerespektování pravidel a příkazů pořadatelů.
Vyloučení – je vyřazení z dané jízdy, může být dáno v průběhu rozjížďky i po ní. Při tomto
nemá jezdec nárok na bodové odhodnocení.Dává se ústně nebo černým praporem. Např.
nesportovní a agresivní jízda, zkrácení tratě, jízda s otevřenými lp.dveřmi nebo přední kapotou,
nerespektování pravidel seriálu a příkazů pořadatelů, zcela zjevné najetí do soupeře, vytlačování
vozidla soupeře, úmyslné bránění v jízdě rychlejšímu soupeři, pokud jezdec obdrží druhé
napomenutí, při couvání na trati – mimo návratu do směru jízdy-dle. 3.6.5.
Diskvalifikace – je okamžité vyřazení jezdce ze závodu nebo celého seriálu. např. nebezpečí či
rychlá jízda mimo trať nebo zkušební dráhu, urážka pořadatele, soupeře a jeho doprovodu, při požití
alkoholu či jiných zakázaných látek, nesportovní chování své či svého doprovodu, jízda v protisměru,
samovolné vjetí na trať, při druhém vyloučení v závodě, při nezajištění vozidla proti úniku ropných
látek, při fyzickém napadení soupeře nebo pořadatele, nájezd do vozidla soupeře v depu či na trati
po jízdě, atd….
3.7 BODOVÁNÍ - POSTUPOVÝ KLÍČ
3.7.1 BODOVACÍ KLÍČ
Umístění |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
Body: |
25 |
22 |
20 |
18 |
16 |
15 |
14 |
13 |
12 |
11 |
Umístění |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. |
17. |
18. |
19. |
20. |
Body: |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
3.7.2 POSTUPOVÝ KLÍČ
Do finále A postupuje přímo dle počtu získaných bodů z rozjížděk 6 jezdců
Do finále B postupují jezdci na 7. až 12. místě, z Finále B do FA postupují 4 jezdci.
Do finále C postupují jezdci na 13. až 20. místě, z finále C do FB postupují 2 jezdci.
V případě rovnosti bodů rozhoduje – lepší umístění, druhý, třetí,…. nejlepší výsledek,
lepší umístění, druhý, třetí,…. nejlepší výsledek, lepší pořadí ve společné rozjížďce,
lepší pořadí v poslední rozjížďce, los.
3.7.3 BODOVÁNÍ DO CELKOVÉHO SERIÁLU – body se do celkového hodnocení
seriálu závodů sčítají jak z rozjížděk, tak i z finálových jízd. V případě vyloučení jezdce z rozjížďky či finálové
jízdy, tato počítána není. Jezdci, kteří nepostoupí z C či B finálových jízd jsou hodnoceni podle dojetí v dané jízdě.
V případě nenastoupení více jezdců, jsou tito hodnoceni dle bodů vyjetých v rozjížďkách.
3.8 CENY
3.8.1 Ceny v závodě – pořadatel vyhlašuje a oceňuje první tři jezdci v každé divizi, která splnila
podmínku vyhlášení třídy. Ceny v závodě – pohár, sekt, věnec nebo medaile, věcná cena.
3.8.2 Ceny v seriálu – pořadatel vyhlašuje a oceňuje první tři jezdce v každé divizi. V případě, že
divize minimálně 3 x nesplnila podmínku vyhlášení třídy, nebude se tato vyhlašovat. Ceny v poháru – pohár, věcné ceny.
4. POŘADATEL
Zajišťuje veškeré služby pro chod závodu – tj. záchranná služba, hasičská služba, odtahová služba,
kropení, pořadatelská služba, zajišťuje ceny, pojištění závodu – pořadatel nezajišťuje pojištění jezdců, atd……
Pořadatel si vyhrazuje právo umístit bezplatně na kaţdém soutěţním vozidle reklamní nápisy na místech
jako jsou dveře jezdce,spolujezdce nebo blatníky.
Pořadatel si vyhrazuje právo v případě potřeby úspory místa při větším náporu týmů omezit přístup více
doprovodným vozidlům. Tato by pak v případě potřeby musela být odstavena na parkovišti pro diváky!
POŘADATEL SI VYHRAZUJE PRÁVO NA ZMĚNY A ÚPRAVY TĚCHTO PŘEDPISŮ!!!